Co číst a sledovat v době podzimní - Tipy na knížky, filmy a seriály, které za mě rozhodně jedině na podzim

 

Rychlost veliká – blíží se nám konec října (ve chvíli kdy je tenhle článek venku je už možná i listopad) a já konečně dávám dohromady dlouho plánované doporučení na podzimní filmy, seriály a knížky. Aspoň budete moct hezky vzpomínat celou zimu (možná bude i něco vánočního, ale víte, jak to mám s těmi datumy – v červnu se možná dočkáte) a já budu příštích deset let dávat tenhle odkaz všude každý podzim.

Začneme knížkami. Protože i když jsou seriály fajn a tak… Knížky jsou nejlepší.



Knížky, co vás buď zničí, nebo potěší…

       …ale je nejlepší je nechat to udělat na podzim.


Daisy Jones and The six – Taylor Jenkins Reid

Nacpu to všude? Nacpu. Daisy je za mě jedna z nejlepších knih, na které jsem letos někde narazila. Vyšla v říjnu. A já už jsem si ji stihla přečíst dvakrát. A chci víc.

Je to příběh o fiktivní rockové kapele The Six, která působila v sedmdesátých letech a stala se tenkrát jednou z nejslavnějších kapel vůbec. Všichni je znali. Tahle knížka je příběh toho jak došlo v devětasedmdesátém k rozpadu kapely a konci jejich společného hraní.

Mohla bych to dlouho rozebírat. Vážně. Dělám to pořád (lidi kolem mě by mohli vyprávět). A asi vám sem hodím odkaz na recenzi, která vyšla po prvním čtení, ale po skončení toho druhého asi napíšu tu recenzi znova. A k čertu s tím že to nikdo nečte. Stejně to napíšu.

Je to emoční horská dráha. Ten příběh má hrozně moc vrstev a odstínů. Postavy mají spletité charaktery a snaží se vyrovnat s vlastními problémy, zatímco lidi kolem jich mají dvakrát tolik. A každou chvíli hrozí, že uklouznou a spanou zpátky na dno. Je to plynulý a reálný příběh, který s tempem vlastně nikam nespěchá, ale zasáhne vás přímo do srdce. Nevím o ničem, co by se jako podzimní doporučení hodilo víc než tohle.

(Komplet recenzi na knihu najdete zde.)

Les – Chelsea Bobulski

Tak tohle vlastně nedoporučuju na 100%. Tahle knížka je šíleně nenáročná a je v ní hrozně moc vidět to že je pro YA. Romantická linka je hodně insta-love, a i když to konec nakonec docela zachraňuje tak jsem rozhodně četla lepší. Celá fantasy zápletka pak hrozně vázne a nepůsobí to ani zbla reálně nebo promyšleně.

A stejně.

Je to hrozně příjemná oddechovka. I když je tam hooooodně mezer, tak má hrozně fajnovou atmosféru a je to jedna z těch knih díky kterým máte po dočtení takový ten příjemný pocit někde v žaludku. Kdy se cítíte v pohodě a dobře naladění. Přesně tohle ve mně vyvolala tahle knížka. A to je něco co cením. 

Jane Eyrová, Větrná hůrka, Pýcha a předsudek

Tohle je trojka nejvíc klasických romantických příběhů, které prostě potřebujete znát. Jsou to příběhy o lidských osudech a láskách, zatímco za oknem se střídají roční období a deště. Listy padají a zase se zelenají o pár měsíců později, kdy hrdinové po dlouhé zimě konečně nalézají klid v náručí toho druhého (tohle na mě znělo podezřele poeticky. Začíná na mě doléhat ta izolace. Pomoc!). Obecně si myslím, že jestli je nějaká roční doba ta pravá ořechová na klasiky, tak je podzim, kdy se ponoříte do dob bez upírů a instagramů a čtete o těch krásných vřesovištích a domech kde se topí jen v krbu a hlavním tématem dne jsou muži a to všechno bez trapných teenager dramat většiny YA. Klasiky jsou úžasné a dokonalé knihy a prostě jedno velké ANO! Čtěte takovéhle knihy (jen mi prosím Pýchu a předsudek nepřirovnávejte k After, buďte ta hodní).

Měsíční kroniky – Marissa Meyer

Pohádková atmosféra, všechny díly nabízí parádní postavy, zajímavé zápletky a nejlepší romantické linky.  Ano, tahle série. Pohádky víc cením na zimu (jestli je něco co se dá číst, když venku mrzne tak jsou to retellingy a pohádky pro děti) ale konkrétně tohle vám doporučím i takhle. Je to dlouhé a ten poslední díl už mi přišel dost roztahaný (ale taky už to bude víc než dva roky co jsem to četla, takže to berte s rezervou) ale přijde mi to jako ideální věc do které se v tuhle dobu ponořit.

Každé srdce je bránou – Seanan McGuire


Tahle knížka mi úplně učarovala. Jako velký milovník Alenky v říši divů jsem ji málem měla předobjednanou, jak jsem se těšila, a musím říct, že nezklamala. Je to šílené a ztřeštěné, morbidní, upřímné, divné a krásné. Jazyk, kterým vypráví autorka je jak z jiného vesmíru, citáty z téhle knihy jsou nejkrásnější, jaké jsem kdy viděla. Hodně si s tím spojuju barvy. Mimo jiné to taky nahodí trochu mysteriózní atmosféru, udrží vás v napjetí a když jste rychlejší čtenář, slupnete to za jeden večer. Čaj a deku a já jdu číst.

(Kompletní recenzi na knihu najdete zde. )

Krutý princ – Holly Black

A poslední je tenhle drahoušek. Krutý princ je série, která si vás získá někdy na konci prvního dílu a pak už je to jenom lepší. Ze začátku se to táhne, to přiznávám – ale od druhého dílu už to jede. A je to paráda. Zvraty, tajemství, romantika (toxická pomalu víc jak v After, ale stejně to budete milovat. A navíc by v téhle knížce nic jiného neuspělo bez toho aby to zničilo atmošku a celkový pocit jedovatosti). Země víl? Víc prosím! Poslední díl malinko zklamal, takže nemůžu říct, že by to byl nějaký průbojný kousek, který si zaslouží pomalu Oskara za kvalitu – ale užila jsem si to a myslím si, že nejlepší doba na to začít je teď na podzim.


Seriály, co jsou děsivé, fantasy a taky trochu Halloween...

…ale některé z nich docela pohladí po duši


Čas čarodějnic (2018, 8 epizod, zatím jen jedna série)

Tohle mě dostalo. Je to i knížka, dokonce to mám doma (nepřekvapivě nepřečtené). Ale vůbec jsem netušila, že mě to může takhle moc chytnout v té seriálové podobě. Dnešek se nese v duchu „miluju to, ale neříkám vám, že je to dobré“ protože i tohle je v jádru docela blbina. Je to postavené na klišé, které jelo v době Upířích deníků (taky skvělý seriál jen tak na okraj) a Stmívání. Je tam upír a čarodějka co se milují, ale nemůžou spolu být a na to že je to seriál je to všechno hrozně rychlé, nějaká slow-burn romantika rozhodně nehrozí. Ale momentálně nemám žádný větší ship, než na hlavní hrdiny. Je to šíleně úžasně fantasy, takovým tím nadpřirozeným-tajmeným stylem. Čarodějnice jsou tam parádní, ty pakty s upíry taky dokonalost. Celé to ve mně budí hrozně halloween atmosféru, smíchanou s podzimní pohodou a opadaným listím. Navíc to prostředí kde se to natáčelo? To si přímo říká o místo tady v tom seznamu! Je to klišé, ohrané a už to tu bylo x milionkrát. Ale pořád je to skvělý. Takže za mě doporučuju mrknout, ale nečekejte nic převratného.

Gilmorova děvčata (2000, 7 sérií)

Jsem v pokušení napsat jenom „bez komentáře“. Tohle je klasika. Všichni to známe, viděli jsme to už milionkrát a většina lidí to stejně úplně zbožňuje a může se na to dívat pořád. Já taky. Tenhle seriál nejde vysvětlit. Jestli jste ho neviděli (a upřímně pochybuju, že někdo taková najde) tak zvedněte zadek a marš si to pustit. Jestli jste to viděli tak víte, proč je to tady v těchhle tipech. Kafe, lásky, lidi, víc kafe, víc lásek, víc lidí, normální problémy, mezilidské vztahy a prostě… – čistá dokonalost v sedmi sériích. Takže prostě - „bez komentáře“. Tohle mluví samo za sebe.

Teen Wolf (2011, 6 sérií)

Tady jsme zatím na začátku třetí série. A velké doporučení. Vlkodlaci, mírně hororová atmosféra, parádní postavy a úplně nejlepší zápletky. Už delší dobu se mi nestalo, aby mě seriál tak pohltil jako tohle. Nedokážu si představit lepší dobu než teď po setmění nebo za deště zalézt s partou pod deku a se spoustou nezdravého jídla dát půlku série za večer a cítit se náramně spokojeně a vykolejeně, protože se tam zase stal děsně cool zvrat, takže by to chtělo omrknout další díl a jít spát až za hodinku! Užijme si trochu tu karanténu!

Je to vážně skvělý. Má to hodně zvratů a umí to udržet napjetí i vaši pozornost. Ty kostýmy a efekty nejsou nic extra (taky je ta první série stará devět let) ale mlhu umí parádní. A ta je stěžejní!

Hledání Aljašky (2019, 8 epizod, jedna série - další nebudou)

Tohle miluju. Knížku nečtěte, ta stojí za starou bedlu. Ale ten seriál se povedl. Obsazení to má parádní a scénář taky. Sem tam je tam prdnutá nějaká hlubší myšlenka a je to šíleně emotivní - poslední tři nebo čtyři díly jsem probrečela a měla jsme z toho malinko depky – a já to zbožňuju. Je to ten seriál co si pustíte, když jste mírně melancholičtí a rozmrzelí. Myslím si, že tomu seriálu se povedlo ten příběh dobře prodat, což za mě Green v té knížce úplně neuměl. Atmosféra je parádní, je to vtipné, milé a hrozně vás to dostane. Kdy jindy je čas na něco takového než teď?


Filmy, které si nesmíte nechat ujít ať už je jakékoliv období

…ale teď je ta nejlepší chvíle.


Pomáda (1978) & Hříšný tanec (1987)

Klasika! Já si nemůžu pomoct, prostě si to spolu spojuju. Podzim a staré filmy/knihy jsou jedno bez druhého jako Harry bez Rona – šlo by to, ale nebylo by to ono. Když jsem poprvé viděla Pomádu, mohla jsem se umlátit smíchy, ale zároveň jsme skončila totálně zamilovaná. Písničky? Hezunkyyy. Ne úplně můj styl, ale stejně je hrozně ráda poslouchám. Herci jsou parádní a ta zápletka je nejlepší! Hříšný tanec je pak ještě o level výš. Místo vtipného romantického příběhu z prostředí střední školy s kupou děcek co kašlou na pravidla a jsou „drsní“ je to dokonalý romantický příběh, který má prostě svoje místo na světě. Patrick Swayze je láska na celý život. „Bejby nebude sedět v koutě“ je nejlepší hláška ze všech. Ta romantika mě úplně dostává, ať to vidím poprvé nebo po sté. Ať si venku klidně prší, tyhle filmy jsou nesmrtelné a především v téhle době mám v podstatě non-stop chuť se na ně dívat (plus rozhodně nevynechejte Malé ženy nebo Pýchu a předsudek. Taky parádní. Ale spíš bych pro ně sáhla v knižní verzi, být vámi)

Nádherné bytosti (2013)

Miluju tenhle film! Ano, je z roku 2013 a podle knihy, která musela vyjít o nějakou chvíli dřív (nečetla jsem, je to v plánu) takže to odpovídá té době a kvalitě zápletky/romantické linky à la Twillight. Většina reakcí, které si k tomu přečtete moc kladných není. Ale já osobně to žeru. Svět má rozhodně potenciál, který sice překrývá romantika, ale věřím, že v knihách to má úplně jiné rozměry. Romantika je potom klišé, ale je to parádní klišé, které si užijete, jestli nebudete nijak náročný pozorovatel. K tomu to má takovou tu čarodějnicko-nadpřirozenou atmosféru, které je ve všem úplně nejlepší a budu se dneska opakovat, ale prostě to k tomuhle období patří! Hrozně mě mrzí, že se nenatočily další díly, protože ten konec je sice nádherný ale hrozně bych chtěla vidět pokračování! No nic, budu muset zkusit ty knížky.

The Nightmare Before Chrismas (1993)

Tohle je celkem univerzální titul. Můžete si to pustit na podzim, protože Halloween, nebo na vánoce, protože vánoce. Je to trošičku děsivé, roztomilé i krásné zároveň. Ty písničky? Ano prosím! Miluju to. „What´s This“ nebo „This is Halloween“ bych mohla poslouchat pořád. A melodie „Kidnap The Sandy Claws“ se nezbavíte, to mi věřte. Lepší než všechny vánoční koledy.
Má to fajnovou mysteriózní atmošku a příběh, který si zamilujete! Je to klasika, ale pokud jste neviděli, napravit!

Střihoruký Edward (1990)

Tohle je klasika, kterou každý zná a jestli ne tak se styďte. A díky tomu že má ten text už tak kilometr, tak vám jenom řeknu: Mrkněte na to. Ono není moc čím to okecávat.


***


A tímto končím dámy a pánové. Do příštího roku se třeba podívám i na něco novějšího (většina z těch filmových tipů je ještě z minulého tisíciletí) a rozhodně budu číst jak vzteklá takže dáme druhé kolo. Doufám, že jste alespoň něco neznali. Snažila jsem se trošku míchat žánry a trvalo mi dlouho sehnat film natočený po roce 2000 ať tam mám i něco novějšího, tak věřím, že aspoň na jeden večer jsem vám zábavu sehnala.

Jaké filmy, knížky nebo seriály byste mi doporučili vy?

Komentáře

  1. Já si potrpím na gotické novely a Na větrné hůrce patří mezi mé oblíbené - a ráda se k ní vracím. A Janu Eyrovou jsem ještě nečetla, což chci určitě napravit. Ještě mě láká ta Pýcha a předsudek, abych se potom mohla podívat i na film. O seriálu Čas čarodějnice jsem upřímně vůbec neslyšela. Za to ty další zmiňované znám, nejvíc asi ty Gilmorky, i když čím starší jsem, tím víc výhrad k tomu seriálu mám bohužel. No a Burtonovy filmy patří, jak k Halloweenu, tak k Vánocům - já se chystám zhlédnout Střihorukého Edwarda znovu až kolem Vánoc, atmosférou mi to k tomu sedí a nechci se dívat na klasické Vánoční filmy moc.

    Za mě bych doporučila z knížek Pes Baskervillský, který se atmosférou také hodí právě pro ten podzim. Ze seriálů The Haunting - Dům na kopci, konkrétně 1. sérii, a taky seriál Dark. A z filmů Zmizení (2013)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat