Einstein přeplouvá Labe u Hamburku - Siegfied Lenz

 




Einstein přeplouvá Labe u Hamburku je název povídkové sbírky od Siegfrieda Lenze, která tenhle měsíc vyšla v Odeonu.

A taky je to moje první 5/5* letošní čtení.

Nečekala jsem mnoho, hlavně protože jsem neměla kde očekávání nabrat. Od Lenze jsem ještě na nic nenarazila a tahle sbírka dokonce česky vyšla poprvé, takže když jsem si k tomu sedla neměla jsme nejmenší ponětí, co to bude. A bylo to skvělý.

Sbírka obsahuje cca 13 povídek a jen málokterá je delší než 15 stran. Ale i délka samostatných příběhů knize sluší.

Pro každý příběh autor zvolil lehce odlišný způsob vyprávění – některé kousky jsou čistě jeden velký monolog, jiné střídají pohledy více postav nebo se jedna o vyprávění čistě v přímě řeči v kontrastu naopak stojí vyprávění přímě řeči prakticky úplně zproštěné. Forma ozvláštňuje vyprávění tím nejlepším způsobem a přidává tomu dimenzi, která by tomu jinak chyběla.

Jazyk vyprávění je příjemný, čtivý a hlavně chytrý. Má zajímavou slovní zásobu i skladba vět je lehce poetická, náročná, ale hrozně super, když si na ni zvyknete.

Má to co říct. Lze v těch povídkách vypozorovat podobné vzorce, ale každý kus má jiný námět, jiné podání, jinou myšlenku, kterou v tom jde najít. Primárně jde o emoce a lidské vztahy. Najdete v tom mnoho paralel a jednoduchých situací, které vás zasáhnou, aniž by se o to nějak výrazněji snažily a celý tenhle útlý svazek zpracovává a vyvolává mnoho emocí, které chybí spoustě dlouhých románů.

Získalo si mě to způsobem vyprávění, námětem i přístupem k textu samotnému. Za mě obrovské doporučení. Jedno velké ano. Tohle chcete číst.

Kniha mi byla poskytnuta za účelem recenze z Euromedie. Knihu najdete tady



Komentáře