Přečteno za rok 2023, nejlepší a nejhorší knihy
Na konci každého roku přijde to blažené období kdy si můžeme
doporučovat naše oblíbené knihy a všichni se na to těší. Vítám vás u shrnutí
mého čtení za rok 2023.
Loni jsem přečetla 78 knih. Průměrně dobrých, průměrné
hodnocení je dle goodreads 3.3* a celkový počet přečtených stran by měl být
28 959.
Knižně to pro mě nebyl nijak extrémně výrazný rok. Četla
jsem dobré věci, ale skoro žádná se mi nezaryla pod kůži. Až na jednu…
NEJLEPŠÍ KNIHY ZA ROK 2023
Čtu už roky. A za ty roky jsem přečetla spoustu knih.
Spoustu knih, které mě rozplakaly. Spoustu knih, které se mě dotkly. Ale žádná
nebyla jako Malý život.
Tuhle knihu jsem vídala na sociálních sítích dlouho, ale
žádná recenze, žádné video, žádný text nedokáží zachytit jak silné je tohle
dílo. Malý život je pro mě kniha, která zachytává veškeré aspekty lidství a
života jako takového. Je to velice silné a syrové svědectví o životě
s traumatem a mentálními poruchami. Yanagihara ve své knize spojuje skvělé
psaní, luxusní práci s postavami, akci a dramatičnost v kombinaci
s pečlivým budováním, zaměřením na vztahy a emoce. Chybí tomu nudné místa,
ale nechybí pomalé srdceryvné momenty.
Těžko vám budu vysvětlovat jak hrozně osobní, pro mě Malý
život je. Ale je to snad první kniha, kterou jsem kdy četla, která se mě dotkla
až na dně žaludku. A já ji už nikdy nepřestanu doporučovat. Protože tohle je
jedna z věcí, kterou by si za život měl každý přečíst aspoň jednou.
Po letech jsem se rozhodla vrátit k jedné z knihy,
která mě jako 13ti leté děcko hrozně nebavila. A skončila jsem v šoku
s otevřenou pusou, protože tentokrát mě John Green uchvátil. Žádná kniha
z tohohle seznamu se nevyrovná Malému životu, ale Hledání Aljašky je jedna
z knihy, kterou jsem s klidem přidala na seznam mých oblíbených
titulů. Je to kniha zachycující život mladých lidí, jejich plány, jejich
nespoutanost a jejich hledání sebe sama. Pomalá snaha přijít na to kdo jsou a
jak s tím chtějí naložit. A jak těžké může být, když vás v takhle
mladém věku zasáhne obrovská ztráta, kterou nejste připraveni zpracovat. Green
v krátké, ale výstižné knize zachytil všechny emoce, které jsme po něm
chtěla, aby zachytil. Nastolil správné otázky a odpověděl jenom na ty u kterých
to bylo potřeba. Hledání Aljašky je velice existencionální text. A má hrozně
moc co předat.
Dlouhá cesta na malou rozzlobenou planetu (Becky Chambers)
Na trochu lehčí notu loni hrála první kniha série poutníci
od Becky Chambers. Je to starší věc. Rozhodně vás asi ničím nepřekvapí. Je to
klasická scifi o přátelství, lásce a cestování. Ale má milý přesah směrem
k mezilidskému respektu nezávisle na rozdílech. Autorka obsahuje spoustu
témat a těžkých úvah, které přibližují knihu lidem, kteří potřebují od příběhu
víc než líbivé bojové scénky. Má to pěknou myšlenku, hloubku a k tomu je
to svižně a příjemně napsané. Asi nejlepší feel good záležitost jakou jsem kdy
četla. Mezi loňskými knihami pro mě velice vynikla.
Psa a vajíčka (Mieko Kawakami)
Poslední knihou, kterou jsem zařadila do mého top seznamu za
rok 2023, je román Prsa a vajíčka. Je to víceméně esej, nebo spíše lépe řečeno
úvaha o mateřství a o tom co to znamená přivést na svět život. Akce jako taková
zastává malou část textu, kde převažují vnitřní monology hlavní hrdinky a její
hledání důvodů a řešení. Je to taková typická japonská divnokniha. Velice
kulturně odlišná, ale dostatečně blízká, aby vám měla co předat. Je to hezky
vybudovaný kousek, který rozhodně stojí za vaši pozornost.
NEJHORŠÍ KNIHY ZA ROK 2023
Všechno nemůže být jenom sluníčkové a proto chci věnovat
trochu prostoru i knihám, které mě nepříjemně zklamaly.
První z nich je určitě druhý díl série Everless:
panství zášti a lásky. Nečekala jsem, že to bude dobré, ale ta
absolutně děsivá práce s postavami, neschopnost s návazností děje a
dokonce ani ta malá věc aby to slohově trochu fungovalo se nestala. Bylo to i
přes zajímavý nápad prakticky nečitelné.
Musím, ale knize přiznat, že se hodně snažila to někam
dotáhnout. Tím se rozhodně nemůže pyšnit Utrpení mladého Werthera,
které je hned další na mém seznamu. Má to zajímavý sloh. Je to kniha, která má
ve stylu psaní nějakou úroveň a na rozdíl od Everless je velice konzistentní a
navazující. Ale ten příběh jako takový si ode mě získal velkou červenou
nálepku, kvůli samotnému ději a myšlence. Tahle kniha popisuje extrémně
toxickou osobu a její cestu k tomu, jak spáchá sebevraždu, aby to mohl
v dopise hodit na ženatou dámu, která jej odmítla. Je vůbec potřeba
k tomu něco říkat? Je to věc nezdravá a bez myšlenky, zaměřená na špatné
vzorce chování a špatné vnímání pojmu láska.
Podobně toxicky vnímám knížku Den co den, která díky
zajímavému fantasy formátu obhajuje stalking a i přes výrazné metafory na
psychické poruchy přináší tenhle příběh hlavně 100 odstínů toxického vztahu. A
k tomu to fakt ani není moc dobře napsané. Ztrácí se to v ději,
postavy jsou dost random a nevybudované a samostatný příběh má víc prázdných
míst něž je zdrávo.
Můj seznam špatných knih se letos výrazně točí kolem příběhů se kterýma morálně nesouhlasím, protože jako poslední se usídlily Malé ženy, které mě extrémně zklamaly. Stojím si za tím, že v roce 2023 i 2024 je kniha o skupině sester, které jenom pracují a milují muže a jsou hodné aby je bůh nepotrestal přežitá a můj mozek odmítá pochopit ten fakt jak moc klasickým dílem tenhle sexisický žblebt je. Je to kniha napsaná na zakázku. Je to kniha napsaná, aby to byla velká hromada tehdejší propagandy. Dává smysl, že je taková jaká je. Jenom si myslím, že naše společnost je daleko za bodem kdy by takové věci měly být ceněné.
Komentáře
Okomentovat