Lži Lockeho Lamory - Scott Lynch (Páni Parchanti 1.)


Dlouho jsem nečetla takhle klasickou fantasy knihu a jsem ráda, že jsem zase jednou mohla zapomenout na opravdový svět a krvácet, brečet a běhat po ulicích Camorru.


 

Tohle čtení stojí za to. Pokud jste fandové Mistbornu nebo Šesti vran, nejspíš vám to sedne, protože to má podobnou atmosféru, ale je to trochu drsnější, trochu explicitnější a taky trochu pomalejší na čtení, takže kdo ví. Tak či tak bych ráda řekla prostě jenom – pokud máte pocit, že máte podobný vkus na knihy jako já tak do toho jděte. Bude se vám to líbit. Mě se to totiž líbilo moc.

Rozjezd to má pomalejší. Kniha se zaměřuje na budování postav, vztahů a prostředí aby to všechno mohlo hezky držet pokupě jakmile se děj rozjede. Mohl by ten rozjezd být rychlejší? Asi ano, ale když jsem celou knihu dočetla, úvodní seznámení se světem jsem zpětně ocenila.

Lamora je drsná kniha. Grafické popisy násilí mi dobře nedělaly a nejsou věcí, kterou bych vyhledávala, ale je to prvek, který skvěle dokresloval obraz drsného, nehostinného prostředí zločineckých gangů a městského podsvětí. Celý příběh je zasazený do zločineckých vod města a autor tohle reflektuje v lidech jejichž morální zásady jsou velice malé a jejichž schopnost lhát je veliká. Dostáváme se mezi bandu zlodějů, která nerespektuje ani to málo pravidel, které si podsvětí stanovilo a sledujeme jak se proplétají tamním životem potom co se začne celý systém obracet naruby.


Kniha vás postaví před mnoho zvratů, bolestných a šokujících scén a až do konce vás nechá napjaté a nervózní z toho jak to dopadne. Samotný styl psaní je celou dobu trochu stoičtější a ne tak moc dynamický, ale mě se moc líbilo jakou rychlostí plynul při tomhle čtení čas. Vůbec se mi nechtělo knihu opouštět a moc jsem si užívala čas tam strávený.

Dostanete dvě časové linie – jednu z Lockeho dětství a druhou z jeho dospělosti. Linky se navzájem střídají po kapitolách a vzájemně se velice šikovně dokreslují a dotvářejí dojem komplexních postav a vysvětlují vzájemně schopnosti a osobnosti hrdinů.

Druhý díl potřebuju číst třeba hned teď?! Ten konec je relativně uzavřený, ale nejradši bych se do toho světa okamžitě vrátila.

Tohle bylo skvělé čtení, které velice doporučuju. 9/10*


Knihu jsem četla v rámci spolupráce s Euromedií. Na jejich eshop a na knihu tudy.

Komentáře