Hledání Aljašky - John Green

 

Hledání Aljašky jsem poprvé četla, když mi bylo asi jedenáct a světe div se – vůbec jsem to nepochopila. Nelíbilo se mi to a vlastně jsem na to dost nadávala. Když jsem si teď po letech dala rereading nedokážu pochopit co se mi na tom tehdy nelíbilo, protože dámy a pánové, asi mám další titul na seznam mých fav knih.

Je to velice citlivý příběh o dospívání a hledání se. Celá kniha je protkaná metaforami, citáty a přirovnáními díky čemuž je to magické, poetické a krásné. Ne že by samotný příběh nebyl jedna velká metafora.



Cením si postav. Šílených, mladých, nespoutaných puberťáků, kteří dělají to co puberťáci obyčejně dělají – opíjejí se a kouří a u toho si dokazují, že jsou něco víc tím, že diskutují o hlubokých věcech. Aljaška je magická tajemná postava, která si získá váš zájem i náklonost a nenechá vás v klidu spát dokud nezjistíte jak její příběh končí. Cením si atmosféry a citátů. Cením si skvěle zabudovaných metafor. Ale nejvíc si cením příběhu jako takového. Protože děj téhle knihy – děcka to je něco nádherného. Celý příběh se zabývá otázkami života a smrti, utrpení a smíření. Přináší nám to spoustu pocitů a myšlenek, různé úhly pohledu na truchlení, traumata a bolest. A všechno to dohromady funguje nádherným harmonickým způsobem, který mě zanechal beze slov a neschopnou myšlenky na cokoliv jiného než na tenhle příběh (a taky v slzách, i když jsem věděla jak to skončí, ale ono je to fakt smutné!)

Hledání Aljašky je příběh o mládí jaké bysme každý chtěli mít dokud nezjistíme co to obnáší.

Čte se to samo, má to relativně málo stran a rychlé tempo. Snad jediná má výtka běží k závěrečné kapitole, která na můj vkus příliš přímočaře přiznala myšlenku a příliš uměle uzavřela příběh. Jsou věci, které vyzní lépe otevřené a vyrovnání se s tímhle příběhem bych radši řešila sama bez pomoci Válečkovy závěrečné práce.

Tak či tak – je to nádherná kniha. A já věřím, že ji znáte a doufám, že jí dáte šanci pokud jste tak dosud neučinili.

9,5/10*


Knihu jsem četla v rámci spolupráce s Euromedií. Na jejich eshop a na knihu tudy.

Komentáře