Naše ztracená srdce - Celeste Ng

Neměla jsem nejmenší tušení, co od téhle knihy čekat. Dostala se ke mně vlastně dost omylem a já skoro nevěděla o čem to má být. A pak jsem ji začala číst a celých 320 stran jsem jen beze slova seděla a četla v naprostém ohromení.



Příběh je zasazený do alternativní reality, kde v Americe vládne silně proti asijský režim a odebírání dětí rodinám je na denním pořádku. Celeste Ng ukazuje svět prošpikovaný nenávistí, svět plný diskriminace a bolesti. Zaměřuje se na znevýhodňování menšin a bolest rodin, které přijdou o dítě, protože byly moc upřímné. Její téma pro mě nebylo nutně aktuální nebo blízké, přesto jsem většinu knihy ohromeně hltala stránky a se znechucením sledovala příběh, který mi ožíval před očima.

Autorka vykresluje komplikovaná a ošklivá témata skrze oči dvanáctiletého kluka, takže má celá kniha lehce naivní nádech a podtrhuje to atmosféru těžkostí denního života. Kontrast vytvořený tímhle zlehčujícím pohledem je asi nejlepším prvkem té knihy, který působí nejsilněji. Drastické scény v knize tak mají úplně jiné vyznění, než kdybyste to sledovali očima pragmatického dospělého.

Autorka píše velice atmosféricky, s důrazem na popisy prostředí a s upozaděním přímé řeči. Celá kniha je laděná spíše jako svědectví o režimu než jako příběh jednotlivců, takže mi místy chyběl vetší náhled k emocím postav, ale to je něco, co postupně zaniklo pod hromadou emocí a vjemů, které vám autorka nabídne díky jejímu skvělému budování příběhu a světa. Přesto bych ocenila větší emoční napojení na hlavní hrdiny, které by mi pomohlo se do knihy více zainteresovat.

Je to nádherná a dojemná kniha, která vás vezme za srdce a odnese někam úplně jinam. Návrat zpátky na zem byl náročný a tendence rozečíst knihu znova jsou veliké.

Za mě úžasné čtení.

8/10*


Knihu jsem četla v rámci spolupráce s Euromedií. Na jejich eshop a na knihu tudy.

Komentáře