Dobyvatelská sága - Kerstin White

 

Tahle série mi zlomila srdce. Tahle série vzala všechny moje emoce a předsudky, které jsem si vytvořila v prvním díle a postupně je rozpitvávala až dřeň aby mi dokázala, že není jako všechny ostatní knihy. Protože není.

Když pomineme ten fakt, že Temnota se přímo drží a jen lehce upravuje skutečný historický příběh, pořád zůstane hodně důvodů, proč je to úžasně neortodoxní a zaslouží si to vaši pozornost.

Většinu času mám pocit, že YA už je dávno za mnou – že už mě tolik nebaví a nic mi nepřináší, protože všechny ty knihy z tohohle okruhu jsem pročetla a teď se jenom vrací znova s hezčími obálkami. Tak či onak sem tam přijde něco, co mě překvapí.

A taky může přijít něco, co do mě narazí jako betonová skála a vyrazí mi to dech, jako tadyhle Dobyvatelská sága, že ano.


Se vší objektivností můžu říct, že tohle jsou dobré kniha. Je to skvěle vystavěné – od prvního dílu si tahle série buduje postavy, svět, motivy i cíle a postupně tak vystaví něco úžasně komplexního a reálného. Je až neuvěřitelné kolik opravdových důvodů mají tihle hrdinové dělat věci, které dělají. Stát se lidmi, kterými jsou. Protože nejenom že Dobyvatelská sága přinese komplexní postavy, ale taky je nechá se vyvíjet, růst a měnit se stejně přirozeně jako opravdového člověka. Skrz tři knihy sledujeme cestu Lady, Rada a Murada od jejich raného dětství až po dospělost a vidíme, jak se postupně z naivních dětí stávají teenageři, kteří až příliš brzy převezmou role dospělých. A co je na tom nejlepší? Všechno je to skvěle napsané. Od první do poslední stránky je to přirozené a dává to smysl. Motivy, které ženou naše hrdiny dopředu známe a rozumíme jim a věříme je autorce jako nic jiného. Tak nádherně popsaný vývoj postavy jako má Radu nebo Lada jsem neviděla snad nikde jinde.

Celý příběh samozřejmě provází pochmurná atmosféra středověku s lidmi nabodanými na kůly a velkou hromadou válek. Stejně tak ale v knize najdete spoustu témat dnešní doby, které vám to předá se stejnou lehkostí jako ten vývoj postav. Nic není tlačené na sílu, jemný feminismus Ladiny linky se vás nesnaží bodnout do očí, abyste na ni mohli dát nálepku - jenom pootevírá cestu k tomu vidět v jejím životě sílu a odhodlání i přes fakt, že ji jako ženu nikdo nebere vážně. Osobně byla moje oblíbená postava Lada – ne nutně, protože bych ji milovala a chtěla za kamarádku, ale protože se nemůžu ubránit obdivu nad prací, kterou s její postavou autorka udělala. Vytvořit z na první pohled skvělého záporáka citlivou a lidskou osobu, kterou máte celou knihu chuť bránit - to je umění. Tím jak se Lada mění a roste v průběhu její cesty chápete, co dělá a proč a je hrozně jednoduché ji milovat, ale uvědomovat si co všechno udělala.

Můj nejoblíbenější prvek téhle knihy, ale bohužel není úžasná a silná badass vládkyně (i když je to hned na druhém místě a taky je to důvod proč věřím, že by si kniha zasloužila pozornost neboť takhle dobře napsaných silných a nebezpečných ženských hrdinek máme málo. Většinou snaha o to skončí pokusy ve stylu jako je Celaena ve Skleněném trůnu a já bych byla moc vděčná, kdybych už nikdy v životě nemusela nic podobného číst), ten nejlepší prvek tady, je to jak jsou v knize zapracovány náboženství a politika tehdejší doby. To jak do sebe skrz všechny tři knihy naráží islám a katolíci je hrozně zajímavé sledovat a když vidíte, jak to ovlivňuje hlavní hrdiny a jak to formuje jejich pohled na svět. Vidět jak si hledají cestu k víře a sžívat se s jejich motivy je moc pěkný zážitek. Politické machinace jsou taktéž vystavěné velice zajímavě a poutavě, i my obyčejní čtenáři to pochopíme a uchvátí nás to, protože je to krásné.

Je to pomalu napsaná kniha s pomalým dějem a malým množstvím přímé akce. Emočně vypjaté scény přijdou spíš až ve třetím díle, přesto není snadné se odtrhnout a už od začátku mě to vtahovala neskutečným způsobem. Pravděpodobně za to může i to jak reálně celá kniha působí.

Je to krásné, plné myšlenek a vztahů a emocí a zase emocí a politiky a atmosféry a má to tolik co nabídnout různým čtenářům. Navíc to cílí na vás, co se hlásíte hlavně ke čtení YA, takže by nemělo být těžké s knihou prokousat a užít si ji – stejně tak ale věřím, že je jí předurčen širší čtenářský záběr.

Skvělé a rozsáhlé fantasy, které vám nabídne něco, co v tomhle okruhu obyčejně jde těžko hledat. Jsem nadšená. Čtěte Dobyvatelskou ságu. Nebudete litovat.

Komentáře