Shrnutí za rok 2022 - nejlepší knihy roku a největší zklamání
Každý rok mi trvá delší dobu to napsat a každý rok píšu o míň knihách. Ale ještě pořád to píšu. V pořadí už čtvrté roční shrnutí. Jaký byl můj rok 2022 v knihách?
V jednoduchých číslech? Překousala jsem 42 knih,
z toho 7 re-readingů. Dočetla jsem dvě série (jen?!) a pár titulů jsem
přelouskala jako betačtenář (asi 3?). K tomu 7 knih bylo čtení na
spolupráci. Se vším kromě skóre dočtených sérií jsem velice spokojená. Ale
s čím jsem opravdu spokojená? S top knihami za loňský rok. Čeká nás i
seznam nejhorších knih, ale začneme dobrými zprávami.
NEJLEPŠÍ KNIHY ZA ROK 2022
1. NOČNÍ CIRKUS – ERIN MORGENSTERN
Víte, jak někdy sáhnete po nějaké knize jen s mlhavou
představou, co od ní čekat? To byl Noční cirkus. A tahle mlhavá představa se
během pár stran stala jistotou, že tohle je jedna z mých top knih ever.
Noční cirkus je krásný příběh dvou mladých lidí, kteří si zahrávají
s magií v prostředí tajemného, magického cirkusu, který se otevírá po
setmění. Autorce se v téhle knize povedlo vystavět nádhernou atmosféru
plnou krásných míst a přestav. To prostředí z tohohle příběhu představuje
přesně jak by podle mě měl vypadat ráj. Je to kniha převážně atmosférická,
takže trochu náročnější na čtení a nehraje to na dramatickou dějovou linku.
Většina děje je pomalá a vyprávěcí, ale mě osobně to moc sedlo a hrozně nerada
jsem opouštěla stránky příběhu. Charaktery v knize jsou hezky vybudované a
díky odrazu z atmosférického prostředí působí trochu přízračně. Jazyk má
ta kniha krásný i když složitý, ale jestli vám můžu něco slíbit tak to, že vás
Erin Morgenstern přenese do světa nikdy nekončících divů.
2. DŮM V BLANKYTNĚ MODRÉM MOŘI – TJ. KLUNE
Četla jsem na tenhle příběh mnoho pozitivních ohlasů ještě
předtím, než ho u nás vůbec vydali, přesto jsme si neodkázala představit, co mě
čeká.
Je to krásné. To tu knihu asi zachycuje nejlíp. Ten příběh
je teplý a láskyplný a chápavý. Z dálky se to zdá jako obyčejné povídání o
životě jednoho mrzoutského chlapíka ve středním věku, ale když se pořádně
začtete dojde vám, že tahle fantasy se nějakým způsobem stala oázou klidu,
objetím které jste potřebovali až moc dlouho. Nikdy mě žádná kniha takhle
neobjala. Jsem moc vděčná za to, že to Dům udělal.
Mimo to je to kniha čtivě a relativně snadno napsaná, takže
se čte svižně a lehce. Děj je dynamický a celou dobu se hýbe, takže se nedá
odtrhnout a i kdyby to někdy šlo, ta se vám nechce z toho hezky
vybudovaného prostředí. Nejsilnější stránka téhle knihy jsou nepřekvapivě
charaktery – bez toho by z té knížky, nebyl tak fajn kamarád.
3. STAČÍ MÁVNOUT KŘÍDLY – SÁRA TOPINKOVÁ
Upřímně si nejsem úplně jistá jestli jsem tuhle knihu
nečetla spíš v roce 2021, ale tehdy jsem o tom nesměla mluvit takže ji
zařadíme sem, abych vám mohla povědět o tom jak úžasná je. Sára je moje dobrá
kamarádka a já jsem na ni byla neskutečně pyšná, když mi řekla, že jí bude
vycházet kniha. A byla jsem ještě pyšnější, když jsem zjistila, jak úžasná
kniha to je.
SMK je příběh mladé holky, jménem Cilka, která se protlouká
životem a vypořádává se se spoustou psychických problémů a traumat
z minulosti. Je to převážně příběh o úzkostech a o jejich těžkostech, ale
taky je to příběh o životě mladých lidí. A je napsaný mistrně. Velice citlivá
práce s charaktery je kombinovaná se zajímavou formou vyprávění. Kniha
skáče v čase, ukazuje dvě linky života hlavní hrdinky a pomáhá vám udělat
si obrázek o tom, co z ní udělalo člověka kterým se stala. Z knížky
je nejvíc cítit, že Sára věděla o čem píše a popisuje těžké životní období tak,
že i kdyby jste neznaly jaké to je si něčím takovým procházet, velice snadno to
pochopíte. Tahle kniha informuje, poučuje, ale zároveň vypráví skvěle napsaný
heavy-contemporary příběh.
A ze všech těchhle důvodů to stojí za to číst.
4. MAKOVÁ VÁLKA – R. F. KUANG
Jedno z nejmilejších překvapení loňského roku, bylo
vydání Makové války u Hostu. A ještě lepší překvapení bylo, když jsem si knihu
přečetla a zjistila jsem, že je tak o deset levelů lepší než se mi kdy mohlo
zdát. Kdyby se mě někdo zeptal na tip na dobrou fantasy, bez přemýšlení bych mu
do ruky nacpala Makovou válku.
Tahle kniha je objemná, ale každá stránka stojí za to. Je
v tom velká inspirace Čínou a nějakou japonskou válkou - přiznám se, že
jsem po původu příběhu pátrala jen zběžně, i tak ale musím říct, že je to
v tom velice cítit a skvěle to funguje – k tomu se přidávají velice
dobře vybudované magické prvky a svět funguje na jedničku. Nejlepší věc na
téhle knize, která vysloužila příběhu místo v tomhle seznamu, je jak čistě
morálně šedivý ten příběh je. Nejsem si jistá jestli v té knize není
padouch nikdo nebo jsou padouši všichni, ale tak či tak se to pohybuje ve
velice bezbarvých zákoutích morálky a je to úžasné. Zavaří vám to mozek, při
snaze přijít na to co je správné a uchvátí vás to tím jak autorka předkládá
tuhle otázku. Je to velice drsný příběh z válečného prostředí a předestírá
přes vás spoustu otázek a myšlenek.
Boží. Čtěte Makovou válku.
Ale bacha. Je to hodně dospělácká fantasy.
5. VOLÁNÍ NETVORA – PATRIC NESS
Viděli jste ten film? Já taky a doufám, že už nikdy nebudu
muset.
Tak jsem jenom chtěla říct, že já ji teda taky doporučuju,
no.
Ten top seznam by byl mnohem delší kdybych se rozhodla zařadit
pokračování sérií, ale většinou jsem první díly těch sérií doporučovalo
v předchozích shrnutích a tak jsem Projekt Kronos, Mistborn nebo Vzhůru
k obloze nedala širší prostor, ale připomínám, že si zaslouží vaši
pozornost.
NEJHORŠÍ KNIYH ZA ROK 2023
Není divné, že se na tuhle část Shrnutí těším nejvíc? Snad
ne. Upozorňuju, že nechci osočovat nikoho komu tyhle knihy sedly, ale mým
potřebám nevyhovovaly. A vím, že umím být trochu ostrá tak si to neberte
osobně. Je to jenom můj názor.
1. RANHOJIČKA - L. NOIOVÁ
Jakoby… Tohle nebylo až tak
špatné. Teoreticky pokud vynechám to jak naivní to je, tak to není až tak
špatné. Jenom je to děsně moc prvoplánové. Tenhle příběh je zasazený do
prostředí „nejdrsnějšího“ vězení v království, ale něčeho jako násilí se
dočkáme víc i v Budulínkovi, tak by mě zajímalo v čem je to vězení tak
drsné (protože autorka na to skrz knihu dost upozorňuje). Postavy mají tak dva
charakterové rysy, většinou zaměřené na to jak hrozně hodní jsou a jejich
osobnost nemá o moc víc rozměrů. Nepotěšila mě ani zápletka, kterou jsem
prakticky celou rozklíčovala před půlkou knihy a nenabídla žádné zajímavé,
šokující nebo napínavé momenty. Prostředí je nedoladěné a celkově se kniha
omezuje na minimum jakéhokoliv budování. Viděla jsem na to hodně pozitivních
ohlasů na české booksta scéně, tak jsem se rozhodla po delší době sáhnout po
nové YA knize, ale Ranhojička mi nenabídla nic kvůli čemu by to za to přečtení
stálo.
2. POZLACENÉ – N. FORMA
Tuhle knížku jsem dostala na
nějakou spolupráci v rámci ambasadorství pro humbook. Nevěděla jsem co
jiného vzít a tohle znělo fakt nabušeně. Feminismus, historická atmosféra,
magie – i´m in. Ale tady bych byla radši venku, děkuju pěkně. Tahle kniha má
nějaký konkrétní tvar jenom asi prvních dvacet stran. Potom se začne rozpadat
děj v nevysvětlitelně roztříštěných časových skocích dopředu a fakt
děsných nesmyslech pokud jde o budování světa. Díky tomu, že autorka přeskakuje
v čase, tak nedává smysl většina vztahů, vývoj postav je nesmyslný a
nahodilý a rozhodně ne plynulý a do toho jsem se hrozně ztrácela v ději,
protože stavěl na světě, který nebyl vůbec vybudovaný. Dílem těchhle všech
problémů to má ploché postavy, jejichž jednání nemá žádné motivy a jejichž
vztahy nemají žádný základ (pokud bych mohla zapomenout na jednu věc
v životě, byla by to ta romantická linka téhle knihy, protože byla extrémně
zašmodrchaná, zmatené, bezdůvodná a všichni jsme ji čekali, takže mě dost
nudila). Pak to skočí na dramatický konec, který je nejenom děsně utahaný a
nudný, protože mi byly všechny postavy úplně jedno, ale zase se zamotá ve
vlastní překombinovanosti bez reálných základů pro to zapojit tolik prvků,
takže nedává moc smysl.
Ale má to hezkou obálku!
Tohle dojem úplně neudělalo, no.
3. CYTONIK – B. SANDERSON
Tohle je třetí díl série. Tak
proč je tady v tom seznamu, ptáte se? Protože ty první dva díly byly fakt
hrozně povedené. Ale tohle si se mnou vůbec nesedlo. Změna prostředí odebrala
oblíbené postavy a cool vesmírné střílení, takže zbylo chození po přírodě a
přidávání postav. Mělo to světlé momenty, zajímavé zvraty, dobře to stavělo a
dotvářelo svět a jsou tady hrozně cool bojové scény na konci. Ale
v mezičase mi to přišlo utahané. Nebavilo mě v rámci jedné série
poznávat už třetí novou skupinu přátel hlavní hrdinky, já chci poznat ty
postavy co na mě udělaly dojem v jedničce. Stejně tak jsem byla dost unavená
z toho jak většina téhle knihy byly dlouhé kapitoly o tom jak se chodí. Chyběla
v tom energie předchozích knih, moc mě nebavilo se tím prodírat a nudily
mě postavy, protože jejich charaktery nebyly ničím nové. Tohle mě zklamalo
v kontrastu s předchozími díly hrozně moc.
4. NETVOŘI A KRÁSKY – SOMAN CHAINNANI
Už poslední kniha se kterou vám budu vymlouvat díru do
hlavy. Slibuju.
Netvoři a krásky mohla být skvělá kniha. Jenže se jí vůbec
nedařilo pracovat s tím námětem. Mělo to být přepracování pohádek, aby byly
drsné a temné. Jenže tenhle koncept si představuju tak, že autor vezme
pohádky a jejich myšlenky (poučení) a trochu si ji přitemní.
S pohádkami, které měly knihu inspirovat mají tyhle příběhy společného jen málo. Většina původního příběhu se ztratí ve změně jmen, kompletním přepracování povah princezen a několikrát i ve změně prostředí, kde se pohádka odehrává. O pointě původních příběhů ani nemluvě. A víte, co z toho zbude? Nic. Inspirace pohádkami je minimální, jedná se spíše o záchytný bod než o opravdovou spojitost se Sněhurkou nebo Kráskou a zvířetem. A když je náhodou v pohádce znatelná inspirace, tak spojitost s původním zněním nepracuje nijak ku prospěchu nové verze. Některé pohádky jsou přehnaně korektní, jiné jsou jenom přeplácané milionem motivů, až se v tom všechny ztratí. Původní kouzlo z příběhů zmizelo, ale tohle „nové“ zpracování mu neodkázalo dát žádnou vlastní magii. Pro mě to bylo ploché, bez nápadu a bez náboje. Nic mě nedrželo u čtení, nebavilo mě se prokousávat textem, protože čím dál jsem v knize šla tím jistější jsem si byla, že další příběh bude zase zklamání.
Za pozitivní bych považovala alespoň snahu, ale to by v tom musela být nějaká cítit.
Komentáře
Okomentovat