Pikové eso - Faridah Àbíké-Íyímídé

 Tahle kniha je definitivně napínavá. A asi není ani nutně špatná, ale za mě není rozhodně hodná takového hypu, který má.

Rozumím, že se to líbí. Když pomine pomalejší rozjezd tak je to neskutečně napínavé čtení. I potom co už byla velká část hlavní záhady rozkrytá, knížka pořád moc hezky udržovala napínavou atmosféru a držela mě vtaženou v ději. Díky tomu to bylo příjemné a rychlé čtení. Rychlý spád děje udělal ze 400 stran dlouhé knihy poměrně lehkou jednohubku. K tomu přihoďme závažné společenské téma dnešní doby, které na českém trhu nemá tak velká zastoupení a rozhodně to má co nabídnout. Potenciálně to mohl být skvělý příběh, pokud by se někdo víc věnoval postavám a důvodům k jejich činům. Mohla to být dobrá kniha, pokud by ve výsledku dávala smysl a doopravdy se věnovala důležitým tématům místo toho aby je zmínila, zlehčila a odsunula stranou, zjevně bez zájmu se jim věnovat.

Můj největší problém jsou hlavní postavy. Jejich vývoj skrz knihu je absolutně nulový, což mě moc mrzí, protože by dramatická zápletka se šikanou asi udělala větší dojem, kdyby se to na postavách nějak podepsalo. To se ale nestalo a místo toho jim zůstal jeden charakterový rys skrz celou knihu a ten se nijak nerozvinul. Traumatický zážitek většinou způsobuje traumatickou odpověď v chování, ale tady se nezdá, že by to na postavy udělalo valný dojem a to je něco co podle mě k takové knize neodmyslitelně patří.

To, že vedlejší postavy mají stejně chabé budování jako ty hlavní není překvapivé. Překvapivé je, že se zdá, že autorka ztrácí postavy v průběhu příběhu. Relativně důležití přátelé totiž obyčejně mizí v půlce knihy a už se o nich nikdo nikdy nezmíní.

Kde je nějaká práce s emocemi? Nacpaná je tam kupa těžkých témat jako objevování vlastní sexuality, těžké duševní choroby, aj., ale nikdo se tomu nevěnuje do hloubky ani těm tématům nedává opravdový význam. Je jich tam moc na poměrně malém prostoru a ještě je tam cpe autorka, která má v tom textu dost zmatek i bez toho.

Do toho to za mě má prostě hrozně moc děr. Ten konec je tak nějak neukončený a hodně zničehonic. Posledních sto stran to tak nějak přestane dávat smysl úplně všechno - najednou tam hrají velkou roli sociální sítě (do té doby zřejmě neexistující) a proběhne pokus o velkou dramatickou scénu, která ale vlastně nemá moc důvod a během níž přibude a ubude asi dvacet postav v jeden moment a to zakončí celý dojem toho jaký je ten příběh prostě jenom hrozný bordel.

Ta knížka měla možná hezký nápad a jako thriller by to mohlo fungovat, kdyby někdo pospojoval všechny linky a soustředil se na detaily. Tu knížku táhne napínavost hlavní linky a atraktivní téma, ale i to se mi ztrácelo v záplavě protiřečení si a nesmyslného vršení zápletek. Chci vidět komplexní příběh. A to jsme tady nenašla. Mrzí mě to, ale 4/10*. Tohle šlo líp.

*knihu jsem četla ve spoluprácí s nakladatelstvím Host

Komentáře