Co se stane na twitteru... - Emma Lordová

  

Pepper je plavkyně a chronická snaživka. Její rodina se sice rozpadá, zato jejich řetězec s rychlým občerstvením vzkvétá – hlavně díky Peppeřinu sarkasmu na Twitteru. Jack je třídní šašek a osina v Peppeřině zadku. K pomáhání v rodinném bistru má sice hořkosladký vztah, ale urážky na Twitteru si líbit nenechá. Láska a sýr světí prostředky – dokud se jejich roztržka nezmění ve virální válku. A jak dlouho ti dva dovedou ignorovat vzájemné city?


 

Kniha mi byla poskytnuta jako spolupráce z Humbooku.

 

Vítám vás dámy a pánové, drazí přátelé…

Na dnešním programu máme knížku Co se stane na twiteru – romantický příběh dvou středoškoláků v New Yorku.

Po delší době jsem sáhla po nějaké contemporary. Nulová očekávání o kvalitě, žádná představa o čem vlastně knížka bude. Když z humbooku řekli: „hej, vyber si na recenzi něco co je nominované v HumbookAwards“ sáhla jsem tímhle směrem, i když to vlastně nebylo v plánu.

Tak či tak to dopadlo vážně dobře. YA romanťárnám se poslední dobou docela vyhýbám – příběhově mi to nesedí, když je to heavy většinou si mě to neumí získat abych ocenila myšlenku a celkově mám pocit, že jsem těchhle knih obecně přesycená. Ale Co se stane na Twitteru mi vážně sedlo.

Je to slow burn romantika (a díky všem bohům za to), která klade velký důraz na pomalu tvořené přátelství a důvěru mezi hrdiny než se rozhodnou posunout jejich vztah jaksi na vyšší úroveň. Sledovat vývoj toho jak si k sobě Pepper s Jackem hledali cestu mě bavilo celých 400 stran té knihy a ani jednou jsem neměla chuť to odložit, protože by příběh začínal být zdlouhavý nebo nudný. Udělalo to na mě dojem tím, jak realisticky kniha vykreslila první krůčky v jejich vztahu a jak mile to na mě působilo. Obdivuju to, jak autorka dokázala kupit malé detaily, které postupně tvořily vztah Jacka a Pepper. Detaily na kterých se opravdu dala vystavět knížka dlouhá tolik stran a díky kterým to vážně stálo za to.

Nebylo to perfektní. Jedna věc, která mi trhala žíly a trochu kazila čtení byla vlastně z dálky nejdůležitější pro celý příběh – ta twitterová válka. Od začátku to vzniká dost nesmyslně, a když jsem se na konci dozvěděla důvod, přišlo mi to – a teď to budu trochu zlá – hrozně hloupé. Zbytečné, malicherné a nestálo to za ty potíže a problémy. Líbí se mi představa toho, že se do knížky o teenagerech v 21. století zakomponuje téma sociálních sítí, ale nemám pocit, že by to tady působilo nějak realisticky. Šlo jenom o prvek, kterým se autorka snažila knihu ozvláštnit, a musím říct, že si nemyslím, že by se jí to podařilo. Nejsmutnější mi na tom přijde, že to pro tu romantiku nebylo vůbec důležité. Mělo to určitý potenciál udělat z romantiky moderní Romeo a Julie (bez toho umírání, chápeme se), ale tímhle směrem autorka nešla a tak to tam celou dobu jenom přiživovalo hlavní linku. Navíc si přiznejme, že asi není úplně ok, když dva puberťáci spravují důležité firemní marketingové sociální sítě.

Ale zpátky k pozitivním věcem – co mě na knize bavilo moc byly popkulturní narážky. Sem tam Pepper utrousila nějakou poznámku, která odkazovala například na Gossip girl a já se nemohla ubránit úsměvu. Tím, že je knížka zasazená do prostředí soukromé školy v NY, kde chodí většinou děti z bohatých rodin to dávalo smysl a protože mě ten seriál hrozně bavilo sledovat, dělaly mi radost tyhle malé připomínky.

Pečení, láska a prostředí soukromé školy – všechno je to vykreslené skvěle, kniha je napsaná sympaticky a mile, po dlouhém a náročném dni mi vždycky dělalo radost do toho příběhu zabrouzdat a i přes to, že se úplně neztotožňuju s tím „dramatickým“ prvkem. Zamilovala jsem si to, jak realisticky autorka vykreslila postavy (člověk má při čtení vážně pocit, jako kdyby mohli všichni ti lidé vyskočit z knihy) a jak opravdově na mě působily ty vztahy. Dynamika vztahů nejen mezi našimi milenci, ale třeba i v rodinách hlavních postav mě úplně uchvátila. Jsem vážně nadšená. Je to zajímavá kniha, která vykouzlí úsměv na tváři.

Za mě doporůčo a slušných 7/10*


Komentáře