Zjizvený král - Leigh Bardugo


Nikolaj je král země, která je (s prominutím) až po uši ve sračkách. Děj knihy se odehrává po skončení sérií Griša i Šest vran (takže doporučuju nejdřív aspoň Šest vran. Ale děj dost navazuje i na Grišu – která podle mě stojí za nic ( na rozdíl od tohohle) takže asi zkuste i tu. Ale zorientujete se i bez toho. Jen pomaleji). Mimo to, že je země z každé strany ohrožená jiným královstvím vyhrožujícím válkou, tak král bojuje se svým vlastním démonem (obrazně i doslova) a to znamená pro království mnohem horší ohrožení. Otázkou zůstává jestli zachrání sebe i zemi… nebo všichni lehnou popelem pod vlajkou Fjerdské armády.



K přečtení téhle knihy jsem se rozhodla po skončení Prohnilého města. A jsem hrozně ráda, že jsem do toho nakonec šla, i když původně to v plánu nebylo.


Nejedná se o tu knihu, kdy jsem nadšená až na půdu a dokázala bych ji rozebírat celé hodiny. Je to dobrá kniha, ale mě v ní chyběl ten „wow“ efekt, kdy si řeknete „jo, tohle je nejlepší“.

Už od začátku jsem si zamilovala Nikolaje. A to jakože vážně moc. Šarm, o kterém se tam často mluví, není jen otázkou spekulací. Já jsem naprosto propadla jeho způsobu vyjadřování a humoru. Oceňuju, jak reagoval v různých situacích, protože nikdy nebyl naivní nebo tak trochu na hlavu. Jednal s rozvahou a inteligentně, což je méně časté než byste si mysleli.

Co do světa tak jsem moc spokojená. O politice ostatních a zemí a o způsobu přemýšlení jejich lidu se toho dozvíme hodně. Ale autorka všechny informace předává nenásilně a vlastně si ani neuvědomíte, že to víte. Ale víte to.

Naopak ani v téhle knize jsem se nezorientovala v „magii“ Grišů. Spíš se mi to ještě víc pomotalo. Autorka to má promyšlené parádně, ale já se v tom ztrácela i v páté knize z toho světa.

Zápletka byla fajn. Ale mohlo to být lepší. Miluju svět i většinu postav, ale hlavní zápletka knihy byla taková nic moc. Nemastné neslané. Sice jsem si čtení užívala, ale nebyla jsme nijak extrémně napjatá, jak to dopadne – především proto, že to bylo dost předvídatelné. Samozřejmě, že mě pár zvratů šokovalo a poslední stránky byly úplně dokonalé (a taky dost ubrečené), ale ta věc na které autorka stavěla mě moc nechytla.

Zpětně jsem hrozně ráda za návrat Niny! Postava známá už od Grišy, jedna z hlavních hrdinů v Šesti vranách. Ze začátku Šesti vran mi k srdci moc nepřirostla, ale z konce jsem si na ni dost zvykla. A její linka tady byla super. Někdy trochu moc dramatická a melancholická, snažící se tvářit jak hluboce si postupně uvědomuje své chyby (což je pro mě špatně. Nemám ráda hluboké myšlenky, které vyzní trapně), ale mimo to hrozně zajímavá a napínavá. Na rozdíl od Nikolaje jsem tady zbožňovala zápletku, postavy už méně.

Sečteno podtrženo to bylo super. Čtení jsem si užívala a konec mě pořádně zvednul ze židle. Potřebuju druhý díl! Neoznačila bych to za nejlepší věc, co jsem kdy měla pod rukama, ale byla to velmi dobrá kniha, u které věřím, že mnoho lidí osloví víc než mně. Moje výhrady stojí spíš na otázce vkusu, než nepovedenosti textu a nedostatku kvality. Bardugo píše dobře a čtivě. Dokáže příběh napsat, rozebrat charaktery postav a mě hrozně sedí její styl psaní.

Doporučuju. Je to fajn čtení. Ale třeba těch už mnohokrát zmiňovaných Šest vran bych vám nacpala radši.

8/10*

Za zaslání knihy děkuji Mega knihám. Poku máte zájem knihu u nich na e-shopu naleznete zde. Já osobně Mega knihy  vřele doporučuji. 

Za mě mají ty nejlepší ceny a plno knih nejen v češtině. Nakupuji u nich už několik let a zatím nenastal jediný problém. Knihy dostávám v dobrém stavu a brzy, komunikace se mnou v rámci spolupráce je skvělá a čím víc zkušeností s nimi mám, tím větší jsou moje sympatie (a to je naprosto vážně míněné tvrzení). Nenakupuju už moc jinde než u nich. 



Komentáře