2019 - Čtecí výzva a nejlepší a nejhorší knížky v roce
Čtecí výzva 2019
V roce 2019 jsem přečetla 101 knih. Moje výzva byla 100
knih za rok a jsem na sebe pyšná, že jsem to zvládla, protože jsem si až do
poslední chvíle nevěřila. Stránky jsem nepočítala, ale většinou měla každá
knížka 300 stránek a víc. Jen velmi málo se stávalo, že bych četla něco
kratšího. Nejsou tam žádné mangy (protože je nečtu) ani komiksy (ty taky nečtu)
takže je to fakt víc jak 100 knížek jako knížek. Jsem se sebou fakt spokojená.
Top 6 Nejlepších knih za rok 2019
1. Projekt kronos
Vzhledem k tomu, že z téhle Top
šestky nevytvořím žádné smysluplné pořadí podle líbivosti tak je to všechno
náhodně. Přesto má tahle kniha zasloužené první místo. (Ona ta kniha teda
zastupuje spíš celou sérii, protože oba díly jsou úžasnější než cokoliv jiného,
ale nebudu si vybírat jen jeden, žejo). Nikdy mě nic tolik nepohltilo jako
tenhle příběh. Je to zamotané a je to složité. Ale když to pochopíte? Nejde to
nemilovat (a že to pochopíte. Je to ta kniha kdy víte co se děje i když je to
strašně složité). Je to vtipné – strašně moc. Má to skvělé prostředí i svět. Má
to naprosto peckovní obálky. Má to boží postavy. Má to všechno. Co je, ale u
téhle knížky nejdůležitější – nic mě tak moc nedostalo jako tyhle dva příběhy.
Protože u všech pekelných bran já jsem s tou knížkou málem hodila (a to
nikdy nedělám). A taky jsem měla jenom tak pětkrát, šestkrát srdeční zástavu.
Postavy mi časem přirostly k srdci a tak každá nová mrtvola, každé nové
odhalení se kterým se Bareš vytasí láme moje knihomilské srdíčko na tisíc
kousků. Tyhle knihy jsou to nejúžasnější, co se kdy objevilo a objeví na
pultech knihkupectví.
2. Renegáti
Renegáti taky zastupují oba dva díly, které
už tady v Česku máme. A oba dva ty díly jsou úžasné. Meyerová je skvělá
spisovatelka. Má pro to talent. Její knihy mě vždycky na první stránce chytnou
a až do té poslední mě nepustí. Ani tahle kniha není výjimka. Od začátku do
konce je nabitá akcí a na konci každého dílu jsem si přála, aby byl delší. Je
to čtivé, sympatické, akční, s romantikou a fakt moc dobře napsané. A já
mám fakt ráda celou tu myšlenku. Superhrdinové! No nemiluj to! Ani tahle série
vás nesmí minout!
3.
Pýcha a předsudek
Pýcha a předsudek je stará klasika. Je to i
film (a ten je fakt skvělej). Pokud to neznáte tak nechápu na které planetě
žijete. Je to nádherná kniha, která stojí za přečtení. Nádherně vykresluje
nejen příběh Darcyho a Elizabeth, ale taky tu dobu. Plesy a poměry, které
tenkrát panovaly. Zamilovala jsem se do
té knihy a asi nikdy nepochopím, jak je možné že když o ní mluvím tak ji lidi
neznají.
4.
Návrh
Tahle kniha je ultra mega moc skvělá! Elle
Kennedy je nepochybně skvělá autorka – tohle je ale asi to nejlepší co kdy
napsala. Příběh dvou vysokoškoláků Hanny a Garretta, kteří se dají dohromady
kvůli škole a špatným známkám je pravděpodobně ta nejúžasnější romantika jaká
mi kdy prošla pod rukama. Je to teda první díl nenavazující série Off-campus
ale ostatní díly se tomuhle ani zdaleka nevyrovnají. Výbuchy smíchu jsou
zaručeny, romantika, skvělé postavy, čtivost. Tady není otázkou: Proč to číst?
Ale: proč to nečíst?
5.
Rudá jako rubín
Knihu jsem si půjčila v knihovně a
nečekala jsem od ní víceméně nic. Už po prvních pár stránkách mi došlo, že to
byla chyba. Je to naprosto úžasná kniha (vlastně celá série je úžasná. Ani
nevím, který díl je nejlepší. Všechny jsou na stejné úžasné úrovni). Někdy je
hlavní hrdinka jako jedenáctiletá rozmazlená holka – tomu se nevyhneme ani
tady. Ale zároveň je to perfektní hlavní hrdinka. Taková ta kterou jsem si
zamilovala téměř okamžitě a ke které jsem neměla problém vytvořit si nějaký
vztah. Romantická linka v příběhu je úžasná stejně jako to všechno kolem
cestování časem. Je to úžasně promyšlené a strašně moc čtivé. Je to ten typ
knihy, do které se prostě musíte zamilovat pokud máte alespoň kouska citu v těle.
6.
Nikdynoc
Nikdynoc je jeden z těch příběhů,
které mě na začátku příliš neoslovily. První kapitola je zmatená a zvláštní.
Ale tak v polovině mi došlo, že je to jedna z nejúžasnějších věcí
jaké jsem kdy četla. Jedním z důvodů byla hlavní hrdinka, která je drsná a
sobecká. Není to ten typ postavy, která se obětuje pro ostatní – je ten typ
postavy která obětuje ostatní za sebe. Nebo alespoň na začátku tak působí.
Přesně tohle je ten typ hrdinů, které mám ráda. Nevoní mi ti, kteří trpí
mučednickým komplexem a chtějí všechno zachránit. A Mia byla skvělá. Mám ji
fakt ráda. Mimo to je to vtipné a fakt moc dobře napsané. Věřím tomu, že Jay
Kristoff je opravdu mistr svého řemesla a tahle knížka za mě rozhodně stojí za
to.
Top 6 Nejhorších knih za rok 2019
1.
Prokletý trůn
Tohle je příšerné. Fakt moc příšerné.
Příběh dvou sourozenců, kteří by bez sebe nedali ani ránu a v zápětí se
chtějí povraždit kvůli moci je jedno z největších zklamání roku. Na knížku
jsem se dost těšila, ale v zápětí mi došlo, že ne všechno je úplně růžové.
Vadila mi jak hlavní hrdinka tak hlavní hrdina – on byl nafoukaný blbec a ona
mu furt stála za zadkem jak poslušný pejsek a poslouchala jeho rozkazy. Styl
psaní mi taky rozhodně neseděl a čtení téhle knihy mi zabralo strašně dlouho.
Rozhodně to není nic, co bych někomu doporučila.
2.
Lily a Magor: Povídky
pověstiny
Povídky pověstiny mi přistály pod rukama
díky spolupráci s autorem – proto mě taky tak mrzelo, že mě kniha tolik
zklamala. Do teď vlastně nechápu o čem byla – celý děj byl zmatený, autor neměl
potřebu nám vysvětlovat ani zbla o tom v jakém světě se vlastně nacházíme nebo
co se tam děje. Ono se to prostě dělo ale já jako čtenář jsem za celých 200
stránek nepochopila co se to dělo. Místy se autor snažil být vtipný, ale
většinou to bylo spíš na sílu a já se místo smíchu znechuceně odvracela. Celá
kniha pak působila neuceleně, nepřirozeně a divně a já vlastně nechápu, že se
někomu může líbit.
3.
Čáry života
Čáry života dostaly šanci po cestě letadlem
z dovolené. A ještě žádná cesta nebyla tak strašná jako ta kdy mi dělala
společnost tahle kniha. Příběh mě nedokázal upoutat, vtáhnout a bavit. Postavy mi
byly protivné a vůbec mě to nebavilo. Četla jsem to někdy v únoru a už teď
si toho moc nepamatuju. Jen vím, že se mi to fakt moc nelíbilo.
4.
Nevlastní sestra
Kolem téhle knihy jsem slyšela hlavně
kladné názory. Lidem se to líbilo a zasáhlo je to. Já tam, ale nemůžu najít
jedinou pozitivní věc, která by se líbila mně. Hlavní myšlenka knihy byla, že „krása
není všechno“ a „měj se ráda taková jaká jsi“ – víceméně. To poselství v tom
mi přijde jako blbost. Možná jde jen o můj přirozený skeptický pohled na svět, ale
prostě to vidím jako klišé. Jako pokus autorky o to být světová a strašně
povznesená. To prostě není nic pro mě jako pro člověka. Mimo to, byla ale ta
knížka příšerně napsaná, postavy byly na jednu přes pusu, styl psaní mi vůbec
neseděl a dějově to bylo úplně o ničem. Konec pro mě jedna z nejhorších částí.
Nemůžu se přinutit mít k té knížce jakékoliv pochopení – jsem už hold
taková.
5.
Medvěd a slavík
Asi bych se k tomu nikdy nedostala
nebýt knižní štafety v rámci, které mí to přišlo. A bylo by to dobře. Ale
bohužel jsem to četla. Knížka byla děsná. Teď už si moc nevybavuju o čem byla,
ale pamatuju si že mě hodně nebavila. Četla jsem ji dlouho, děj mě nedokázal
zaujmout a já se jen nějak snažila přežít až do konce. Hlavní hrdinka byla dost
mladá a celý ten svět mi vůbec neseděl. Rozhodně to není nic, co bych někomu
doporučila, ale věřím, že si najde své čtenáře.
6.
Řád zlomených
křídel
Tahle knížka byla strašná. Mimo obálku na ní
nebylo nic, co by se mi líbilo. Hlavní postavy jsem nenáviděla a nechápala.
První polovina knížky byla úplně o ničem a všichni se dívali jak se jim svět
rozpadá pod rukama a čekali až ho někdo jiný zachrání. V druhé půlce se to
trochu rozjelo, ale to bylo možná ještě horší. Děj byl zmatený a divný,
nechápala jsem co se tam děje a nakonec jsem si z příběhu nic neodnesla.
Hlavním tématem jsou padlí andělé. To téma se mi vždycky líbilo, ale zatím jsem
nikdy nenarazila na knihu, která by to dokázala dobře zpracovat.
Gratuluji ke krásnému číslu :)
OdpovědětVymazatČáry života jsem začala číst, protože to všichni kolem mě chválili. Upřímně ale jsem to po čtvrt knize vzdala :/